| Źródło: Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ
XX MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL I XVIII KONKURS SZTUKI WOKALNEJ IM. ADY SARI
Od 27 kwietnia do 5 maja utalentowani, młodzi wokaliści z 14 krajów (Polska, Austria, Brazylia, Chorwacja, Chiny, Gruzja, Holandia, Irlandia, Izrael, Rosja, Rumunia, Słowacja, Ukraina, Włochy) zaprezentują swoje umiejętności przed jury złożonym z artystów, agentów operowych, pedagogów i przedstawicieli instytucji muzycznych z całego świata. Obok przewodniczącej Małgorzaty Walewskiej w jury zasiądą: Josef Fuchs – dyrektor ds. obsad w Nederlandse Reisopera, Katarzyna Oleś-Blacha – śpiewaczka, pedagog Akademii Muzycznej w Krakowie, Ioan Holender – doradca ds. Artystycznych Festiwalu Wiosennego w Tokio, Izabela Kłosińska – śpiewaczka, dyrektor ds. obsad w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie, Franziska Hunke – dyrektor Agencji „Artista International” w Monachium, Constanze Könemann - dyrektor Agencji Canto+ w Baden-Baden oraz Wojciech Maciejowski – śpiewak, pedagog śpiewu, sekretarz jury.
Warto przypomnieć, że Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari powstał dzięki dwóm wybitnym postaciom: prof. Helenie Łazarskiej, pedagog śpiewu oraz Antoniemu Malczakowi, dyrektorowi Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ. Od roku 2015 funkcję Dyrektora Artystycznego Festiwalu i Konkursu pełni znakomita śpiewaczka Małgorzata Walewska.
PROGRAM XX MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU I XVIII KONKURSU SZTUKI WOKALNEJ IM. ADY SARI
27 kwietnia 2019, godz.19.00 Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach
NADZWYCZAJNY KONCERT SYMFONICZNY Giacomo Puccini - Suor Angelica, Ludomir Różycki - Anhelli op. 22
Wystąpią: Siostra Angelica – Adriana Ferfecka, Ciotka Księżniczka – Małgorzata Walewska, Przeorysza – Anna Lubańska, Opiekunka Nowicjuszek – Kinga Borowska, Przełożona Nowicjatu – Agata Schmidt, Siostra Genowefa – Sylwia Olszyńska, Siostra Osmina – Monika Buczkowska, Siostra Dolcina – Hanna Okońska, Siostra Pielęgniarka - Natalia Skrycka, Siostry Żebracze – Magdalena Czarnecka, Barbara Grzybek, Siostry Nowicjuszki – Magdalena Pikuła, Dobromiła Lebiecka, Siostry Świeckie – Aleksandra Krzywdzińska, Ewa Kalwasińska Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Chór Polskiego Radia, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice
CAMERATA SILESIA
Maria Piotrowska-Bogalecka – przygotowanie chóru, Anna Szostak – przygotowanie zespołu Dyrygent – José Cura
28-29 kwietnia 2019, godz. 10.00-13.00 oraz 15.00-18.00
Miejsce: Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ, ul. Jana Długosza 3, Nowy Sącz Przesłuchania uczestników I etapu (wstęp wolny)
30 kwietnia-1 maja 2019, godz. 10.00-13.00 oraz 15.00-18.00
Miejsce: Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ, ul. Jana Długosza 3, Nowy Sącz Przesłuchania uczestników II etapu (wstęp wolny)
30 kwietnia 2019, godz. 19.00 Bazylika św. Małgorzaty w Nowym Sączu
KONCERT AKADEMII MUZYCZNEJ W KRAKOWIE – WOLFGANG AMADEUSZ MOZART
Wolfgang Amadeusz Mozart, Sonaty kościelne: C-dur KV 78, C-dur KV 263, C-dur KV 329, Msza koronacyjna C-dur KV 317
Wystąpią studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego: Magdalena Drozd – sopran , Yana Hurtova – alt, Bartłomiej Chorąży – tenor, Łukasz Dziuba – bas
Chór i Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej w Krakowie
Przygotowanie chóru – Andrzej Korzeniowski
Dyrygent – Maciej Tworek
3 maja, godz. 18.00 Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ, ul. Jana Długosza 3, Nowy Sącz
Przesłuchania uczestników III etapu
4 maja 2019, godz. 18.00 sala im. Lucjana Lipińskiego, MCK SOKÓŁ w Nowym Sączu
UROCZYSTE WRĘCZENIE NAGRÓD ORAZ KONCERT LAUREATÓW XVIII MIĘDZYNARODOWEGO KONKURSU SZTUKI WOKALNEJ IM. ADY SARI
Orkiestra Opery Śląskiej w Bytomiu
Dyrygent – Sebastian Perłowski
Prowadzenie – Jerzy Snakowski
5 maja, godz. 18.00 sala im. Lucjana Lipińskiego, MCK SOKÓŁ w Nowym Sączu
Anna Burzyńska - AKOMPANIATOR
Reżyseria – Grzegorz Chrapkiewicz
Dawid Załęski – scenografia
Obsada: Hanna Śleszyńska (Amelia - śpiewaczka), Jan Jankowski (Leon - akompaniator)
5 maja, godz. 18.00 sala koncertowa im. Adama Didura, Opera Śląska w Bytomiu
KONCERT LAUREATÓW XVIII MIĘDZYNARODOWEGO KONKURSU SZTUKI WOKALNEJ IM. ADY SARI
Larysa Czaban - fortepian
Gospodarz wieczoru – Małgorzata Walewska
Prowadzenie – Jerzy Snakowski
Na przesłuchania III etapu, Finał Konkursu, Koncert Laureatów oraz koncert 30 kwietnia wstęp wolny na podstawie bezpłatnych wejściówek, które można odebrać w kasie SOKOŁA od 11 kwietnia 2019
Na koncert 27 kwietnia wstęp wolny na podstawie bezpłatnych wejściówek, które można odebrać w kasie SOKOŁA oraz online www.penderecki-center.pl od 11 kwietnia 2019. Osoby zainteresowane bezpłatnym przejazdem do Luslawic proszone są o kontakt z biurem konkursu tel. 18/4482651
Na spektakl Akompaniator bilety w cenie 30 zł w sprzedaży w kasie SOKOŁA lub online www.mcksokol.pl
źródło: YouTube
Jubileuszowy XX Festiwal Sztuki Wokalnej im. Ady Sari rozpocznie się 27 kwietnia 2019 w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. W nadzwyczajnym koncercie symfonicznym usłyszymy wykonanie koncertowe opery Suor Angelica Giacomo Pucciniego oraz poemat symfoniczny Anhelli op. 22 Ludomira Różyckiego. Nie przypadkiem zestawiono ze sobą dzieła tych dwóch kompozytorów. Pisząc jednoaktową operę Suor Angelica Puccini inspirował się aktem klasztornym z opery Eros i Psyche Różyckiego. Partie solowe wykonają finalistki poprzednich edycji Konkursu, wystąpi też Małgorzata Walewska. Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej i Chór Polskiego Radia w Krakowie poprowadzi, już po raz drugi na festiwalu, José Cura, światowej sławy śpiewak i dyrygent.
Tradycją stało się, że jedno wydarzenie festiwalowe organizuje Akademia Muzyczna w Krakowie. 30 kwietnia koncert zatytułowany Wolfgang Amadeusz Mozart wykonają soliści - studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego, Chór oraz Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej w Krakowie pod dyrekcją Macieja Tworka. Usłyszymy: Adoramus te Christe, Ave verum corpus KV 618 oraz Mszę koronacyjną C- dur KV 317 wielkiego kompozytora.
5 maja w sali im. Lucjana Lipińskiego w Małopolskim Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu obejrzymy spektakl Anny Burzyńskiej Akompaniator, w reżyserii Grzegorza Chrapkiewicza. Wystąpi dwójka wybitnych aktorów: Hanna Śleszyńska oraz Jan Jankowski.
HISTORIA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU I KONKURSU SZTUKI WOKALNEJ IM. ADY SARI
Zapoczątkowany w maju 1985 roku, pod nazwą Dni Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, z inicjatywy prof. Heleny Łazarskiej, ówczesnego kierownika Katedry Wokalistyki Akademii Muzycznej w Krakowie oraz profesora zwyczajnego Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu, od 2001 roku odbywa się jako Festiwal i Konkurs Sztuki Wokalnej im Ady Sari. Do wspaniałego rozwoju wydarzenia przyczynił się także Antoni Malczak, długoletni dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Kultury i Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu.
Od 2014 roku stanowisko Dyrektora Artystycznego Festiwalu i Konkursu piastuje wybitna polska śpiewaczka Małgorzata Walewska. W 1991 roku Festiwal i Konkurs zyskał status międzynarodowy. Wówczas po raz pierwszy zwycięzcą był obcokrajowiec, Andriej Szkurgan z Ukrainy. Od tamtego czasu przez sale koncertowe festiwalu i konkursu przewinęły się setki wokalistów nie tylko z Polski i całej Europy, ale także z tak odległych krajów jak Korea Południowa czy Japonia. Autorytet i nazwisko Heleny Łazarskiej, uznanej za jedną z najwybitniejszych pedagogów w Europie, przyciągało do Nowego Sącza rzesze młodych, utalentowanych śpiewaków. Ich udział, a także atrakcyjny repertuar koncertów, od lat pozyskuje coraz liczniejszą grupę melomanów, w tym również młodzieży.
ADA SARI (1886-1968)
Naprawdę nazywała się Jadwiga Szayer. Urodziła się w 29 VI 1886 roku w Wadowicach. Trzy lata później jej ojciec został mianowany burmistrzem w Starym Sączu, gdzie Jadwiga pobierała lekcje śpiewu, fortepianu i uczyła się języków obcych. Powróciła tam po kilku latach spędzonych na nauce w Cieszynie i Krakowie. W latach 1905-190 uczyła się śpiewu w prywatnej szkole Włoszki hr. Pizzamano w Wiedniu, a następnie w Mediolanie u prof. Antonio Rupnicka. W 1909 roku zadebiutowała w Teatro Nazionale w Rzymie w partii Małgorzaty w Fauście Ch. Gounoda i przyjęła pseudonim artystyczny Ada Sari. Kolejne lata przyniosły występy w teatrach operowych m. in.: Mediolanu (Teatro Dal Verme), Neapolu (Teatro di San Carlo), w Aleksandrii, Petersburgu, Kijowie, Lwowie, Krakowie, Wiedniu, Warszawie. W 1923 roku wystąpiła w mediolańskim Teatro alla Scala w partii Królowej Nocy w Czarodziejskim flecie W. A. Mozarta pod dyrekcją A. Toscaniniego, a w 1928 roku w Nowym Jorku zaśpiewała recital w Carnegie Hall. Po wojnie w latach 1945-1947 uczyła śpiewu w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. Następnie prowadziła klasę śpiewu solowego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, gdzie otrzymała tytuł profesora. Zmarła 2 lipca 1968 roku w Aleksandrowie Kujawskim koło Ciechocinka.
źródło: YouTube
Ada Sari zdobyła wielką światową sławę. Śpiewała pod dyrekcją takich dyrygentów jak: Ruggero Leoncavallo, Pietro Mascagni i Arturo Toscanini. Jej scenicznymi partnerami byli m. in.: Gili, Battistini, Titta Ruffo, Tito Schipa, Fiodor Szalapin oraz Adam Didur, a na estradzie występowała z Fritzem Kreislerem i Pau Casalsem. Była tym pedagogiem, który przeszczepiał na polski grunt wielką włoską szkołę śpiewu. Jej uczennicami były słynne polskie śpiewaczki, m.in.: Halina Mickiewiczówna, Bogna Sokorska, Maria Fołtyn, Barbara Nieman, Zdzisława Donat i Urszula Trawińska.
autor: Małopolskie Centrum Kultury
przesłano: 21.03.2019
AKTUALIZACJA: 28.04.2019
Ada Sari u Krzysztofa Pendereckiego
Wzruszenie i jeszcze raz wzruszenie, i to do łez, takie emocje towarzyszyły koncertowi inaugurującemu XX Międzynarodowy Festiwal i XVIII Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu.
Wieczór dedykowany był prof. Helenie Łazarskiej.
Inauguracja festiwalu, która odbyła się w sobotę 27 kwietnia 2019, i to po raz pierwszy poza Nowym Sączem, ściągnęła do Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach tłumy słuchaczy. Jose Cura światowej sławy śpiewak
i dyrygent brawurowo, poprowadził koncertowe wykonanie opery „Suor Angelica” Giacomo Pucciniego. Ta rzadko wykonywana jednoaktówka została przedstawiona
w sposób mistrzowski, z niezwykłą precyzją stopniowania napięcia. Odtwórczyni tytułowej roli Adriana Ferfecka poruszyła publiczność przepięknym głosem i grą aktorską, a jej duet z doskonałą Małgorzatą Walewską, która wcieliła się w postać Księżnej, był przejmujący. Trudno się dziwić, że publiczność zgotowała wykonawcom długą owację na stojąco. Artystów oklaskiwali także Elżbieta i Krzysztof Pendereccy.
Pomysł na ten koncert był szalenie interesujący: z okazji jubileuszowej edycji festiwalu na estradzie pojawiły się laureatki minionych konkursów Ady Sari. I tak obok odtwórczyni tytułowej partii, która zdobyła II nagrodę cztery lata temu, wystąpiły m.in.: Anna Lubańska, Kinga Borowska, Agata Szmidt, Sylwia Olszyńska, Monika Buczkowska, Hanna Okońska i Jadwiga Postrożna. Solistkom towarzyszyła Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Chór PR i Camerata Silesia. José Cura „udramatyzował” to koncertowe wykonanie, umieszczając część orkiestry i chór w różnych przestrzeniach sali i dodając ruch śpiewakom; a do tego dyrygował pod śpiewaczki, „oddychając” razem z nimi. Także i dlatego to wykonanie okazało się tak wstrząsające.
Wieczór dopełniła prezentacja poematu symfonicznego “Anhelli” Ludomira Różyckiego. Wybór dzieła Różyckiego nie był przypadkowy. Warto pamiętać, że - pisząc jednoaktową operę „Suor Angelica” - Puccini inspirował się aktem klasztornym z opery „Eros i Psyche” Różyckiego. Publiczność koncertowa miała też okazję obejrzeć film, w którym twórcy festiwalu i konkursu: prof. Helena Łazarska, dyrektor artystyczna do 2014 roku i Antoni Malczak dyrektor festiwalu, opowiadali o początkach sądeckiej imprezy. W dokumencie, przygotowanym przez Pracownię Audiowizualną MCK SOKÓŁ, nie zabrakło też wypowiedzi Małgorzaty Walewskiej, obecnej dyrektor artystycznej, która swoim nazwiskiem sygnuje już trzecią edycję festiwalu i konkursu.
Jeszcze emocje po wczorajszym koncercie nie opadły a już dziś rano (niedziela, 28 kwietnia) rozpoczęły się przesłuchania konkursowe. Pierwsza na scenie stanęła – co wynikało z losowania – Jin Yuhan, 23-letnia sopranistka z Chin.
– Studiuję w Odessie. Nie wiedziałam, że taki konkurs istnieje, ale moja akompaniatorka znalazła informacje na ten temat w internecie i zachęciła mnie. Postanowiłam spróbować – mówiła zaraz po zejściu ze sceny Jin Yuhan, która wykonała arię Musetty z II aktu „La Boheme” Pucciniego oraz „Als Luise die Briefe” Mozarta. – Scena jest piękna, choć trudno jest mi określić, jak wypadłam. Jestem dobrej myśli – dodała.
Przypomnijmy, że do I etapu zakwalifikowało się 80 artystów z 13 krajów, takich jak Polska, Austria, Brazylia, Chiny, Gruzja, Holandia, Irlandia, Izrael, Rosja, Rumunia, Słowacja, Ukraina i Włochy. Młodzi artyści, których ocenia międzynarodowe jury złożone z dyrektorów obsadowych teatrów europejskich oraz przedstawicieli agencji, pracujące pod przewodnictwem Małgorzaty Walewskiej, w pierwszym etapie wykonują dwa z trzech przygotowanych utworów, których czas trwania w sumie nie przekracza 10 minut.
Jutro (poniedziałek, 29 kwietnia) odbędzie się druga część przesłuchań I etapu,
a wieczorem jury wyda swój pierwszy werdykt i dowiemy się, kto będzie śpiewał w II etapie konkursu.
Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz
biuro prasowe festiwalu
Przesłano: 28.04.2019
źródło: YouTube
Od Redakcji: link do strony wydarzenia: http://www.adasari.pl/
Napisz komentarz
Komentujesz jako: Gość Facebook Zaloguj